Winnen met sociale media in 2018

Bij de start van het jaar is de tijd rijp voor een nieuw plan van aanpak voor je sociale media. Trends komen en gaan maar sociale media zal gelukkig blijven bestaan. Wat werkte in 2017 zal niet noodzakelijk aanslaan in 2018. Wil je samen nadenken over een plan van aanpak, aarzel dan niet mij te contacteren via karin@bluetales.be .

voorspellen sociale media

Facebook

De tijd om naïef te rekenen op organisch bereik is voorbij. Bedrijfspagina’s kunnen rekenen op een gemiddeld organisch bereik van 6% van hun volgers. Investeren in advertenties en waardevolle content zijn de enige weg vooruit. Om dit te realiseren heb je budget en een ijzersterke strategie nodig. Tijd dus om het grof schut boven te halen.

Onderschat de verborgen kracht van micro communities niet, want FB groupen doen het nog altijd prima. Berichten in FB groepen krijgen nog altijd een voordelige ranking in het FB algoritme. Hoera!

Geloof in Instagram Stories

Op dit moment gebruikt 60% van Instagram gebruikers stories op regelmatige basis. Ze bekijken verhalen, laden zelf verhalen op en/of gaan de interactie aan. Een topfunctie is natuurlijk wel de mogelijkheid om rechtstreeks te linken naar je website. Kleine voorwaarde is wel dat je de kaap van de 10,000 volgers eerst moet bereiken.

Live video piekte in 2017 en veel meer van dat in 2018. Ook IG stories biedt die functie aan, net zoals polls en de mogelijkheid om merken of andere gebruikers te taggen.

Pinterest for life

Ook in 2018 blijft Pinterest een generator van verkeer naar je website. Slim omgaan met je beschikbare media en constant doorlinken is key. Ben je nog niet zeker hoe je Pinterest kan inzetten voor je organisatie, hou dan deze website in de gaten. Voorjaar 2018 verschijnt onze eerste e-cursus volledig gewijd aan Pinterest.

LinkedIn is niet dood

Eind 2016 werd Microsoft eigenaar van LinkedIn. De software gigant heeft niet stilgezeten met dit professioneel platform in 2017. Zo werden er grote aanpassingen gemaakt om LinkedIn een serieuze upgrade te geven. Er werd geïnvesteerd in de UX messenger functie, introductie van video content, return van de hashtags en optimalisatie van hun advertentiefunctie.

Persoonlijk ben ik onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid van het LinkedIn adverteren. Deel van mijn marketing budget gaat dan ook in 2018 hierin geïnvesteerd worden.

Vergeet Twitter ads

Wil je overleven in het Twitter landschap vergeet dan Twitter ads. Investeer in echte conversaties en dienstverlening om meerwaarde voor je klanten te voorzien. Bouw vertrouwen op en geef terug aan je community.

Marketing budget:

Investeer in goede content – fotografie – video blijft key. Maak het jezelf niet te moeilijk want Smartphone reporting is een ding; een goede smartphone, een stabilizer en een goed opleiding brengt jou en je organisatie al een stuk verder.

Zeg vaarwel aan organisch verkeer en breng je advertenties naar ‘the next level’. Vergeet het boosten van een post, maar denk strategisch en adverteer gericht. Ben je niet bekend met alle functies van het online adverteren, neem dan even contact op via karin@bluetales.be.

Tenslotte, meer dan ooit heb jij een sterke strategie nodig om boven de massa uit te steken. Investeer in een goede opleiding van je medewerkers. Winnen op sociale media is teamwork.

Authenticity

We zijn allemaal een beetje merkmoe aan het worden. Op platformen zoals Facebook is het vaak een onophoudelijke stroom van advertenties en roepende merken. We hebben nood aan sterke verhalen, meerwaarde en echte mensen. De kracht van influencers dalen niet, alleen worden we kritischer op wat er verteld wordt. Inzetten van ambassadeurs voor je merk werkt en wordt alleen maar belangrijker voor je merk in 2018.

Trends gespot:

  • live video boomt
  • 2018 is een kanteljaar voor privacy en GDPR
  • Augmented Reality wordt toegankelijker

Scoren met social media wordt moeilijker. Investeer niet alleen meer in adverteren, maar vooral ook in slim adverteren. Heb jij nood aan een nieuwe strategie of wil je je kennis wat opfrissen, stuur mij een mailtje; karin@bluetales.be ik hoor je graag.

Ik wens je een inspirerend en creatief 2018!

X

 

1 thought on “Winnen met sociale media in 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *