Moet jij paniekeren bij het nieuwe Facebook nieuwsoverzicht?

Om direct je vraag te beantwoorden, neen. De tijd van het schaamteloze me-me-me roepen van pagina’s is voorbij, dat wel. Bouw jij je pagina op met betekenisvolle content, die gretig geliked of gedeeld worden door je volgers dan is er geen vuiltje aan de lucht. Toch moeten we allemaal hier en daar de regeltjes van het spel aanpassen om te scoren. Heb je hierbij hulp nodig contacteer mij dan.

Wat verandert er in je Facebook nieuwsoverzicht?

FB wil mensen dichter bij brengen en betekenisvolle connecties aanmoedigen. Als Facebook bedrijfspagina ga je dit voelen in bereik.

Hiervoor lag de nadruk bij FB vooral op waardevolle inhoud (zie de linkerzijde van de balans), maar met de nieuwe update is de nadruk volledig naar de acties van je volgers verschoven. Content, die de gebruikers een ‘passieve ervaring’ bieden (zoals video) worden als minder goed aangemerkt.

facebook nieuwsoverzicht

Wat kan je dan wel doen om een goed bereik te halen voor je Facebook pagina?

Mensen dichter bij elkaar brengen en inzetten op waardevolle content klinkt gemakkelijker dan gedaan. Belangrijk is dat je inzet op een goed sociale media strategie en content kalender. Je concurrentie voor de tijdslijn van je volgers zijn echte mensen, hun vrienden en familie. e berichten zullen moeten relevant zijn voor je doelgroep én interactie uitlokken.

Ga aan de slag met deze 5 handige tips

  1. Investeer in een goede analyse van je doelgroep.
    • Waar liggen ze wakker van?
    • Waar voelen zich mee betrokken?
    • Hoe kan ik hen raken?
    • Welke zorgen kan ik wegnemen.
  2. Ga voor Live video’s waarbij mensen niet enkel moeten kijken en consumeren, maar er actief gejaagd wordt op interactie.
  3. Heb jij al een Facebook groep? Facebook groepen zijn dé manier om mensen met dezelfde interesses samen te brengen. Hierin vind je naar hartelust conversaties tussen de verschillende leden.
  4. Zet de ambassadeurs van je organisatie in om je content actief te delen onder hun volgers. Vooral die posts van ‘persoonlijke’ profielen zullen verschijnen op je tijdslijn. Het belang van influencers zoals bloggers of gekende figuren groeit. Vergeet vooral de interne ambassadeurs niet, je medewerkers hebben meestal een groot hart voor de organisatie en zullen dit graag on en offline delen.
  5. Het verdienmodel van Facebook laat je nog altijd toe om te adverteren. Dus alles is nog niet verloren, maar ook hier zal inhoud en interactie voor een betere return on investment zorgen. Zet dus niet alles in op advertenties, maar besteed altijd zorg aan je content.

Ga de uitdaging aan!

Maak van je Facebook pagina een waardevolle aanwinst voor je volgers (niet enkel voor je bedrijf). Toon oprechte interesse, geef terug, deel achter de schermen informatie en investeer in dienstverlening. Bouw aan die betrokkenheid met je organisatie. Heb je hierbij hulp nodig of wil je kort je strategie even aftoetsen kan je mij altijd contacteren.

Groetjes Karin

1 thought on “Moet jij paniekeren bij het nieuwe Facebook nieuwsoverzicht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *